Remarketinglister, hva kan man bruke det til og hvordan kan man bruke det?

Hva kan man bruke remarketinglister til og hvordan utnytte potensiale i listene? 

Du har sikkert opplevd, enten når du har sett på hotell eller klær, at du har fått det du har kikket på vist i en banner eller videoannonse i ettertid. Til og med etter at du har kjøpt produktet…

Så hvordan kan man skape mest effekt ut av folk som har vist interesse i deg og hvordan man kan «utnytte» folk som har handlet hos deg på en bedre måte?

Første man gjør er å legge opp remarketinglister i Google AdWords som gjenspeiler hva dine mål er.

Lag gjerne lister på disse kriteriene:

  • Alle besøkende
  • Besøkt spesifikke produkt/tjenester sider
  • Lagt produkter i handlekurv eller besøkt kontaktsiden, men ikke handlet
  • Har konvertert

Når det gjelder alle besøkende så gir dette et «publikum» som allerede har en interesse i deg. Dette kan da brukes til levere ut generelle budskap senere, f.eks man skal lansere et nytt produkt eller man har nytt tilbud. En annen fordel man får er at man kan lage speilpublikum som gjør at man kan bruke dette til mer generell annonsering for å drive mer relevant trafikk til nettsiden din.

Folk som har besøkt visse sider gjør at man kan definere budskap tilpasset hva de har besøkt. Dette gjør dynamisk remarketing på en effektiv måte, men hvis man selger tjenester så tillater dette en effektiv og relevant levering av budskapet ditt tilpasset det aktuelle publikumet.  Kall det gjerne en «light» versjon av dynamisk remarketing.

Personer som legger ting i handlekurven eller besøkt, men ikke konverterer er meget verdifulle for de har allerede vist en stor interesse og er nesten i mål i kjøpstraktn, men trenger det lille ekstra «dyttet» for å handle.

Du ser også at vi nevner folk som allerede har handlet. Dette er et meget aktuelt publikum for dette har allerede «godtatt» deg som en merkevare det man kan stole på. Så her kan man drive med mersalg med andre aktuelle produkter.

F.eks man har akkurat kjøpt fjellsko, da kan man vise annonser med fjellbukser, vindtette jakker, til og med gode sokker. Samme tankegang kan man bruke hvis man kjøper dør. Da kan vise dørkarm og annet aktuelt verktøy som trengs for å montere døren.

Dette er også viktig å bruke da det ikke er nødvendig å vise annonser for de samme produktene eller tjenestene de allerede har handlet.

Så remarketing kan brukes til mye og det kan skape gode synergier hvis man tar seg tid til å produsere lister på en god måte, men husk at en liste begynner ikke å telle før man har trykket på lagre.