Tips & Triks

Remarketinglister, hva kan man bruke det til og hvordan kan man bruke det?

Hva kan man bruke remarketinglister til og hvordan utnytte potensiale i listene? 

Du har sikkert opplevd, enten når du har sett på hotell eller klær, at du har fått det du har kikket på vist i en banner eller videoannonse i ettertid. Til og med etter at du har kjøpt produktet…

Så hvordan kan man skape mest effekt ut av folk som har vist interesse i deg og hvordan man kan «utnytte» folk som har handlet hos deg på en bedre måte?

Første man gjør er å legge opp remarketinglister i Google AdWords som gjenspeiler hva dine mål er.

Lag gjerne lister på disse kriteriene:

  • Alle besøkende
  • Besøkt spesifikke produkt/tjenester sider
  • Lagt produkter i handlekurv eller besøkt kontaktsiden, men ikke handlet
  • Har konvertert

Når det gjelder alle besøkende så gir dette et «publikum» som allerede har en interesse i deg. Dette kan da brukes til levere ut generelle budskap senere, f.eks man skal lansere et nytt produkt eller man har nytt tilbud. En annen fordel man får er at man kan lage speilpublikum som gjør at man kan bruke dette til mer generell annonsering for å drive mer relevant trafikk til nettsiden din.

Folk som har besøkt visse sider gjør at man kan definere budskap tilpasset hva de har besøkt. Dette gjør dynamisk remarketing på en effektiv måte, men hvis man selger tjenester så tillater dette en effektiv og relevant levering av budskapet ditt tilpasset det aktuelle publikumet.  Kall det gjerne en «light» versjon av dynamisk remarketing.

Personer som legger ting i handlekurven eller besøkt, men ikke konverterer er meget verdifulle for de har allerede vist en stor interesse og er nesten i mål i kjøpstraktn, men trenger det lille ekstra «dyttet» for å handle.

Du ser også at vi nevner folk som allerede har handlet. Dette er et meget aktuelt publikum for dette har allerede «godtatt» deg som en merkevare det man kan stole på. Så her kan man drive med mersalg med andre aktuelle produkter.

F.eks man har akkurat kjøpt fjellsko, da kan man vise annonser med fjellbukser, vindtette jakker, til og med gode sokker. Samme tankegang kan man bruke hvis man kjøper dør. Da kan vise dørkarm og annet aktuelt verktøy som trengs for å montere døren.

Dette er også viktig å bruke da det ikke er nødvendig å vise annonser for de samme produktene eller tjenestene de allerede har handlet.

Så remarketing kan brukes til mye og det kan skape gode synergier hvis man tar seg tid til å produsere lister på en god måte, men husk at en liste begynner ikke å telle før man har trykket på lagre.

 

 

Videoannonsering, hva kan det skape for deg?

Video er et fantastisk verktøy for å fortelle en historie på en effektiv måte og som er kjent i dag som et meget populært verktøy å bruke.
Men det er dessverre slik at ikke alle videoer går viralt og da er det godt det finnes meget gode annonseverktøy for å distribuere budskapet ut mot riktig målgruppe.

Som vi nevnte i forrige tips og triks, så kan man bruke målgruppene man finner der for å segmentere mot potensielle kunder. Dette skaper relevant levering av budskapet ditt og du får mer effekt ut av investeringen din.

Du kan bruke video til remarketing. Se for deg at kunden besøker siden, personen legger inn, enten kontaktskjema eller produkter i handlekurven, men trykker ikke på den «magiske» bestill knappen. Personen tenker at den vil undersøke litt mer eller se på tester på YouTube, da kan du bruke Video for å underbygge ditt budskap og fortelle om fordelene man får ved å handle/bestille hos deg

Hvilken annonseformater finnes det?

YouTube leverer også flere annonseformater, slik som TrueView In-stream og In-display.
In-stream vises før, under og etter en video på Youtube blir spilt. Her er fordelen at man betaler kun hvis personen ser 30 sekunder eller mer og hvis videoen er under 30 sekunder så betaler man kun hvis man ser hele.

In-Display er en annonse som vises til høyre for en video og kan godt assosieres med en «bannerannonse». Her betaler man kun hvis det klikket på annonsen.

Videoannonsering gir også muligheter til å treffe andre plattformer enn YouTube. De har mange partnersider som gjør at rekkevidden utvides.

En annet spennende format er at man kombinere Video med Google Shopping annonser som  tillater at de produktene du viser i videoen er klikkbare og personen kan bli sendt direkte til det produktet fra videoen.

Se for deg at personen ser en video, synes produktet ditt er flott eller kjekt å ha. Da kan man enkelt trykke på det for å handle det direkte hos deg.

Hvordan finne målgruppen din og hva kan man bruke det til?

Hvorfor bruke målgrupper når man annonser?

Det er for å gjøre annonseringen din mer effektiv. Du får mer ut av investeringen din hvis man spisser budskapet man skal ut med mot den relevante målgruppen din.

Så hvordan kan man finne målgruppen sin? 

Google Analytics har et fane som heter målgruppe…. Under den så kan man finne en ny fane som heter Demografisk informasjon. Dette er noe man må aktivere enkelt ved et klikk. Hvis det ikke allerede er gjort så vil det ta 24 timer før det finnes informasjon her. Desto lenger den er aktiv, desto mer informasjon finner du her.

Hva slags informasjon finner du her? 

Det man kan finne her er hvilket kjønn du har mest besøkt av, hvilken aldersgruppe, hvor i landet de sitter og hva slags interesser de har.

Så kan man segmentere dette mot forskjellige kriterier, men har man satt opp målsporing/konvertering så kan man bruke dette som et filter for å segmentere mot å finne ut hvem som faktisk gjør en ønsket handling på ditt nettsted.

 

Hva skal man gjøre med denne informasjonen? 

Når man ønsker å bruke bannerannonsering eller videoannonsering så kan man segmentere dette mot den målgruppen du ønsker. Dette skaper større effekt for deg, da du treffer de som det er aktuelt å treffe og ikke «alle». Da sparer du penger og får bedre kvalitet på trafikken til din nettside og igjen vil lede til salg.

Det er også fullt mulig å annonsere mot flere målgrupper med det samme budskapet, men det anbefales at hver målgruppe har sitt eget budskap.

 

Hva er programmatisk og hvordan kan du dra nytte av det?

Annonseutvidelser, hva er det og hva gjør de? Del 2

Hva er annonseutvidelser og hva slags verdi skaper de for deg?

Hvorfor bruke annonseutvidelser? Det gjør at din klikkfrekvens og relevans øker da man kan vise frem masse relevant informasjon til en kunde og annonsen din blir mer fremtredende i søkefeltet.

En standard tekstannonse inneholder kun en overskrift og to linjer. Og det er begrenset hvor mye informasjon som man får puttet inn i denne annonsen.Men så finnes det et meget bra mulighet som heter annonseutvidelser og her kan man putte inn masse relevant informasjon som man kan skreddersy til hver annonsegruppe/tekst.

Så da fortsetter vi der vi slapp med: Anropsutvidelser

Du gjettet riktig, det er telefonnummeret ditt du kan legge inn der. Du kan få opp ditt telefonnummer på annonsen og når noen søker på mobilen så kan man trykke på det og man kan ringe til deg, direkte fra annonsen. Koster det samme som et klikk gjør og at kunde kan få tak i deg raskt.

Neste på listen er meldingsutvidelse, eller SMS

Når man søker på telefon så har man mulighet til å sende Sms direkte fra annonsen. Her kan du også forhåndsutfylle SMS, slik at kunde trenger kun å trykke på send.

Neste på listen er da adresseutvidelse

Her kobler du Google min bedrift til din AdWords konto og så får du mulighet til å legge inn din adresse til butikken eller kontoret ditt.

Trykker kunden på denne så åpner den seg i Google Maps og å finne butikken din blir enda enklere.

Google AdWords Skien

Disse utvidelsene som er nevnt gjør dine annonser bedre, ved å vise lett tilgjengelig og relevant informasjon som kommer kunden til gode og som igjen da kommer deg til gode.

Annonseutvidelser, hva er det og hva gjør de?

Hva er annonseutvidelser og hva slags verdi skaper de for deg?

Hvorfor bruke annonseutvidelser? Det gjør at din klikkfrekvens og relevans øker da man kan vise frem masse relevant informasjon til en kunde og annonsen din blir mer fremtredende i søkefeltet.

En standard tekstannonse inneholder kun en overskrift og to linjer. Og det er begrenset hvor mye informasjon som man får puttet inn i denne annonsen.

Men så finnes det et meget bra mulighet som heter annonseutvidelser og her kan man putte inn masse relevant informasjon som man kan skreddersy til hver annonsegruppe/tekst.

Vi starter med: Utvidelser for nettstedstilkoblinger eller for å gjøre det enkelt, linker til andre sider på nettsiden din.

Et eksempel er at man søker etter tannlege og er kun på jakt etter priser, så kan man legge inn en link i annonsen som går rett til prislisten eller man søker etter digital synlighet og lurer på hva bannerannonsering betyr ( Ref Bilde)

Dette er en god måte for å vise frem andre tjenester og muligheter overfor en kunde som kan skape større interesse.

Neste på listen er: Infoutvidelser

Det er en mulighet for å vise frem ekstra salgspunkter som fremhever deg ovenfor en konkurrent eller andre fordeler du kan vise frem.

Så kommer utvidelser med nettstedsinfo

Dette gjør at du kan fortelle om flere ting, f.eks velger du fasiliteter kan du fortelle at du har gratis parkering, gratis Wifi. Velger du merkevarer kan du fortelle om merkevarer du fører samt mye annen nyttig informasjon. Dette gjør at kunden ser hva du leverer og hva slags muligheter det finnes hos deg

Det finnes flere utvidelser men de kommer vi tilbake til i neste runde.

Hvordan hente ut mer verdi fra dine søkeord

Hvordan kan man få enda mer verdi ut fra de søkeordene man bruker?

Det finnes en rapport som heter søketermer. Den rapporten forteller deg hva slag søketermer som gjorde at din annonse ble utøst.

F.eks: Du har søkeordet feriehus italia og du bruker denne søkeordsamsvaret her: «feriehus italia», da blir din annonse utløst når noen søker: eksklusive feriehus Italia.

Denne rapporter er da genial til å vise deg hvilken søkeord som du ikke har men som generer verdi for deg.

Du kan da enkelt hente de søkeordene der, enten legge de i eksisterende annonsegruppe eller lage helt nytt med det aktuelle søkeord. Da oppnår du en større kontroll over budskapet og budgivning og kan øke din inntjening på dette søkeordet.

En annen genial del av denne rapporten er at du også kan finne ut «dårlige søkeord» som ikke har noen sammenheng med dine tjenester.

F.eks: Du har søkeordet feriehus italia og du bruker denne søkeordsamsvaret her: «feriehus Italia» og du ser at annonsen blir utløst når noen søker «airbnb feriehus italia».

Dette har ingen sammenheng med tjenesten jeg leverer og da har det ingen hensikt at annonsen blir utløst når dette blir søkt.

Da sparer jeg visninger (som gjør annonsen mer relevant) og jeg får ikke klikk på urelevante søk som igjen gjør at jeg sparer penger.

Kjekt å vite:

Denne rapporten inneholder informasjon et par dager etter at kampanjen har startet og det er mest hensiktmessig å se på denne rapporten 2- 3 ganger i uken.

Alle søker forskjellig og tenker forskjellig, så denne rapporten hjelper å oss å forstå hva brukeren tenker når de søker etter dine tjenester eller produkter.

For en ting er helt sikkert, det finnes alltid noen som søker etter tjenestene eller produktene dine

Hvordan bruke søkeordsamsvar og hva de er ment for

Hvordan bruke søkeordsamsvar og hva de er ment for

Hva menes med en søkeordsamsvar? Samsvarstyper er tegn man kan sette rundt søkeordene som gjør at de blir utløst basert hva slags tegn man setter.

Hvorfor bruker man dette? 

Det som skjer, hvis man ikke bruker dette, gjør at annonsene dine kan utløses i søk som ikke har noenting med det brukeren er ute etter

F.eks søkeordet man bruker er: kjøp dør men det åpner opp for at man kan vises når noen søker: kjøp slør og da blir man urelevant og igjen går dette utover kvalitetspoengene til søkeordet som igjen fører til unødig dyrere klikkpris

Så hva er tegnene og hva betyr de? 

Når man legger inn søkeord så blir det automatisk fleksibelt samsvar og da utløses din annonse ved at et søk inneholder et av dine søkeord og da for å skape større relevans og en bedre CTR så er det en stor fordel å bruke søkeordsamsvar.

+Søkeord  . Det å bruke + tegnet gjør at man bruker endringselement for fleksibelt samsvar og gjør at annonsen vises med søk som omfatter endrede søkeord og nære varianter, i en hvilken som helst rekkefølge

«Søkeord».  Å bruke dette tegnet «søkeord» betyr å bruke setningssamsvar. Enkelt fortalt så betyr det at det kan komme noe foran eller bak søkeordet men ikke ikke i mellom.

[Søkeord] Bruker man denne samsvarstypen kalles det eksakt samsvar og som du sikker har skjønt så utløses den kun når man skriver det nøyaktige søkeordet.

-Søkeord. Å bruke – foran søkeordet forteller systemet at man ikke vil vises når noen søker om dette søkeordet. Et eksempel er at man kan bruke det foran ordet – test. Da slipper man å synes når noen søker etter test + produkt.

Hvordan finner man gode søkeord til din søkekampanje?

Hvordan finne gode søkeord til din søkekampanje? 

Søkeord i en søkekampanje er viktig, ellers så har man ingen kampanje…

Men det viktigste er å finne gode søkeord, og hvordan gjør man det?

Først så er det en fordel at et par ting er avklart før man starter

  1. Sørg for at konverteringssporing er på plass, da dette vil fortelle hva slags verdi det skaper for deg
  2. Definer hvor i kjøpstrakten det søkeordet hører «hjemme» . Er man kun på kikk etter informasjon eller skal man gjøre en bestilling/henvendelse?

F.eks å bruke «kjøp + søkeord» betyr at kunden skal kjøpe produkt/tjeneste kontra hvis jeg kun skulle brukt «søkeord»

Dette gjør at du kan definere budskapet basert på hvor de er i kjøpsprosessen.

Hvor skal man begynne å finne søkeord?

Første stedet er jo din egen kunnskap om produkt/tjeneste

Man vet jo selv hva man selger og man kan tenke seg kunden søker etter. Selger man dører eller tannlege tjenester så er det jo naturlig at dine søkeord er «dør» eller «tannlege»

Et annet verktøy som er bra å bruke er Google sin søkeordplanlegger. Du finner den her: https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/

Der kan du oppdage nye søkeord, se søkevolumet og konkurransen på søkeordene. Her finner du masse informasjon som gjør at du kan finne gode søkeord.

Etter at kampanjen har gått litt tid, 4-7 dager så kan bruke en rapport som heter søketermer.

Der ser du hvilken søkefraser som utløste dine annonser og du ser hva potensielle kunder søker for å nå dine produkter eller tjenester. Der kan du enkelt legge inn gode søkeord som har skapt en verdi for deg og ta en større kontroll over det.

I neste ukens tips så skal vi skrive om søkeordsamsvar og hvordan bruke dette.

Vi er åpne for ros og ris og hvis du ønsker at vi skal dekke et tema innen AdWords så gi oss gjerne en tilbakemelding

 

 

 

 

Hvordan strukturere annonesgruppene i Søk og Bannerkampanjer

Hvordan strukturere annonsegruppene i Søke og bannerkampanjer

Først så tar vi for oss hvordan man skal strukturere annonsegruppene i en søkekampanje.

Stikkordet her er å tematisere annonsegruppene etter søkeord. Dette gjør at man skaper relevans i kampanjen i form av at man kan skreddersy budskapet til hvert søkeord. Og desto mer relevant man er og bedre kvalitet man skaper i forholdt til søkeordene, desto bedre kvalitetspoeng vil man få og igjen skape mulighet for å betale mindre for en høyere plassering.

F.eks:

Jeg selger dører og vindu. Da lager minst to annonsegrupper. En som handler om dør og en som handler om vindu. Hver sin annonsegruppe vil da igjen ha et eget budskap relatert til produkt.

Det samme gjelder om du selger tjenester også. En rørlegger kan da ha en annonsegruppe som handler kun om rørlegger og så kan man ha en annonsegruppe som går på å bytte dusjkabinett eller servant.

 

Struktur i bannerkampanje

En bannerkampanje har i utgangspunktet et budskap som skal ut til publikum. Men man kan lage annonsegrupper, med sine egne budinstillinger.

 

Man kan segmentere annonsgruppene ned i mange forskjellige kriterier, som interesser, alder, kjønn, hvilken nettsteder du vil være synlig på, intensjoner.

Alt dette kan syes sammen enten til en annonsegruppe som er veldig spisset eller du kan lage flere annonsegrupper som inneholder et kriterie.

Men det mest optimale er å levere ut budskapet basert på målgruppen man skal treffe. Så hver annonsegruppe med hver sine kriterier har vært sitt kreative produsert.

Dette sørger for at budskapet er skreddersydd målgruppen og man treffer folk på en bedre måte.

 

 

Velge riktig kampanjetype og budmodell i AdWords

Hvordan velge riktig kampanjetype og budmodell i Google AdWords

Vi har tatt for oss disse kampanjetypene:

  • Søk med utvalg display
  • Bare søkenettverket
  • Bare Displaynettverket
  • Video/ Youtube

For å velge riktig så må man tenkte på hva hensikten med kampanjen er. Er  det branding? Er det direkte respons på tjeneste eller produkt? Er det tilbud som skal ut?

Målet ditt vil også definere budmodellen man burde velge. Kommer det til branding så er jo betal pr 1000 visning det mest fornuftige, da du ønsker å bli sett. Er hensikten å få direkte respons så er betal pr klikk det mest kostnadseffektive.

Hvis hensikten er å skape branding så velger man Bare Display eller Video. Dette tillater å vise grafisk materiale eller Vidoe mot din valgte målgruppe og søkeord som er relevante for din bedrift.

Er hensikten å skape mer direkte trafikk på et produkt eller tjeneste så velger man Bare søkenettverket. Der betaler man pr klikk og er meget kostnadseffektivt.

Vår anbefaling er at man ikke skal bruke Søk med Utvalgt Display, da Display biten vil skape masse visninger og det vil dra ned CTR for kampanje/søkeord og som igjen vil gå utover kvalitetspoengene til søkeordene. Dette gjør at man betaler mer enn nødvendig.

Hvordan bruke Google Analytics til å skape merverdi

Hva kan man spore?

Man kan spore alt. Enten det er klikk på en viktig knapp, sendt inn kontaktskjema, sett på en video, salg i nettbutikken din. Med andre ord alt. Men det viktigste er at det har en hensikt for din bedrift og kjøpsprosessen.

Hvorfor sporing?

Første grunnen er å se om den markedsaktiviteten du gjør, skaper de resultatene du ønsker. Du ser hvilken trafikkilder som skaper aktivtet, du ser hvilken trafikkilder som bistår i kjøpsprosessen, kalt attribusjon.

Andre grunner kan være for å finne forbedringspotensiale i nettsiden, finne ut hvor folk forlater siden, hvor i trakten mister folk interesse.

Hvordan man kan spore? 

Vi bruker Google Analytics til all vår sporing. Man har så mange muligheter i dette verktøyet og det skaper merverdi ved å bruke det til det fulle. Man kan sette opp mål, f.eks sendt inn kontaktskjema, vi kan bruke event tracking til å spore viktige knapper, vi kan bruke E-Commerce sporing til å se salgene i nettbutikken din.

Hva er viktig å spore?

Vi mener at det er viktig å spore de ønskede handlingene som man ønsker besøkende skal gjøre. Dette definerer en kjøpsprosess og gjør at man kan skreddersy budskapet deretter.

Mikrokonvertering – Makrokonverteringer

Mikrokonverteringer er de stegene besøkende tar før de kjøper eller tar kontakt med deg. Når man har mulighet til å analysere dette så kan definere kjøpsprosessen og skreddersy budskapene i annonsene deretter.

Makrokonverteringer er når de har gjennomført et kjøp eller henvendelse og det er dette man ønsker alle skal gjøre.

Ønskes det hjelp til å sette opp sporing eller hvordan man kan bruke Google Analytics til det fulle, så ta gjerne kontakt. Vi er sertifisert i Google Analytics. Sjekk gjerne vår partnerprofil

Hvorfor gjør du det og hva skal du oppnå?

Det å bygge kampanjer må, som alt annet her i livet ha et mål, en hensikt.

Og det kan faktisk være så enkelt som at «jeg ønsker å ha mer trafikk» til «skreddersydd budskap basert på hvor de er i kjøpsprosessen»

Det finnes mange gode annonsemuligheter som gjør at dine mål kan oppnås.

F.eks: «Jeg ønsker mer trafikk til nettsiden min»

  • Da fungerer det helt ypperlig med Google søkeannonsering

Et annet eksempel: Skreddersydd budskap basert på hvor de er i kjøpsprosessen

  1. Definer kjøpsprosess
  2. Definer hvilket budskap som skal i hvilken del av kjøpsprosessen
  3. Utnytt de mulighetene annonseløsningene tilbyr deg til å skreddersy dette sammen

Dette er enkelt fortalt, men det målet du setter deg, er det som styrer hvordan man bygger kampanjen.

I neste tips og triks så vil vi dekke dette med sporing av ønskede handlinger, f.eks sporing av kontaktskjema, registrering av nyhetsbrev og mer spennende saker

Google Displaynettverket

Fordelen med displayannonser er at du får mulighet til å vise frem produktet du selger, og bannerne egner seg dermed spesielt godt når du har lekre produktbilder som kan brukes for å tiltrekke potensielle kunder til å besøke nettsiden din.

Du kan velge flere kriterier for hvor og når annonsene dine skal vises, for eksempel basert på brukerens interesser eller spesifikke plasseringer. Bannerne fungerer bra som profilering av bedriften din eller produktene du selger, da du får vist deg frem for et publikum som viser interesse for lignende kategorier, produkter eller tjenester. I tillegg kan du kjøre egne remarketingkampanjer rettet mot mennesker som allerede har besøkt nettsiden din. På denne måten blir målgruppen påminnet deg når de surfer på nettet – selv når de besøker sider om helt andre produkttyper og tjenester.

Du kan for eksempel målrette annonsene dine mot menn som er 25-34 år gamle, lokalisert i Bergen, som er interessert i sport og surfer på youtube.com.

Kort om Google Analytics

Google Analytics er et kraftig analyseverktøy som er gratis å bruke. Du trenger kun å legge inn et script på nettsiden din, så har du alt du trenger for å få verdifull innsikt. Du kan blant annet finne ut:

Hvem som besøker nettsiden din

Hva de gjør på nettstedet

Hvilke sider som gir flest salg

Hvordan kampanjer presterer

Vet du hvor mange som er inne på nettsiden din daglig? Har du oversikt over hvor dine potensielle kunder faller fra i nettbutikken?

Verdens meste brukte analyseverktøy for webtrafikk heter Google Analytics.

Trafikkilder

Den mest nyttige statistikken du kan analysere er kanskje trafikkildene. Trafikkildene forteller deg hvor gjestene kommer fra og hvordan de har funnet frem til websiden din.

Trafikkilder deles opp i tre hovedgrupper: Direkte trafikk, dvs. gjester som taster inn domenenavnet direkte i adressefeltet i nettleseren. Henvisningsnettsteder, gjester som kommer via et nettsted som har linket til deg. Søkemotorer, gjester som bruker en søkemotor enten for å søke på firmanavnet eller som har brukt andre søkeord for å finne frem til websiden din.

Ta kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer eller trenger hjelp med Google Analytics

Over en million bedrifter setter sin lit til Google AdWords. Her får du vite hvorfor

Sørg for at andre kan finne bedriften din

Uansett om du ønsker å tiltrekke nye besøkende til nettstedet ditt, øke salget, få telefonene til å kime eller sørge for at kundene kommer tilbake, kan Google AdWords hjelpe deg.

Kommuniser med kunder overalt på nettet

Du kan nå relevante kunder på relevante nettsteder over hele Internett. Med en rekke alternativer kan du målrette annonser mot nettstedstyper, målgrupper eller remarketing, når og hvor dette er av betydning.

La gjetning bli et tilbakelagt stadium i markedsføringen

Målbart, pålitelig og fleksibelt

Google AdWords viser deg hvor mange som legger merke til annonsene dine, og hvilken prosentandel av dem som klikker på annonsen for å gå til nettstedet ditt eller ringe deg. Med sporingsverktøyene kan du til og med se de faktiske salgstallene nettstedet genererer som et direkte resultat av annonsene dine.

Statistikk døgnet rundt

Du kan når som helst se hvordan annonsene dine gjør det, ved å logge deg på Google AdWords-kontoen.

Stopp, start, stopp midlertidig, test

Med Google AdWords kan du når som helst finjustere annonsene dine, prøve nye søkeord, stoppe kampanjen midlertidig og starte den på nytt.

Rett tid, rett sted

Annonsér globalt eller lokalt

Du kan målrette annonsene mot kunder i visse land, områder eller byer – eller innenfor en bestemt avstand fra bedriften eller butikken din.

Nå frem til rett målgruppe til rett tid

La bedriften din bli funnet på Google av folk som søker etter akkurat det du tilbyr.

Nå frem til kundene dine uansett hvilke enheter de bruker

I dagens mobile verden er du nødt til å annonsere på alle enhetene kundene bruker – stasjonære og bærbare datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner. Da kan de finne deg uansett – uavhengig av hva de bruker når de søker, surfer eller handler

YouTube-annonsering

YouTube er verdens nest største søkemotor og YouTube er Norges nest største TV-kanal. YouTube-annonsering gir muligheten til å formidle ønsket budskap på den sterkeste måten, nemlig ved hjelp av video.

Fordeler ved annonsering på YouTube:

Nå ut til riktig målgruppe

Nå ut til kundene dine på YouTube etter emne, søkeord eller demografi, for eksempel «kvinner under 35 år».

Få kontakt med målgruppen din

Ved hjelp av videoannonser kan du komme i kontakt med potensielle kunder på en unik og minneverdig måte. Du kan være personlig, dele kompetansen din med resten av verden eller rette kameraet mot deg selv og forklare hvordan produktene eller tjenestene du tilbyr, kan være til nytte for målgruppen din. Vis dem hvorfor de bør bry seg om produktet ditt eller merkevaren din.

Mål resultatene dine

Se om du har nådd ut til den rette målgruppen. Sjekk AdWords-kontoen din for å spore visninger, kostnader og budsjettdetaljer. Åpne «Analytics»-fanen i YouTube-kontoen din for å finne ut mer om seerne dine. Du kan for eksempel finne ut hvilke videoer kundene dine ser, og hvor lenge de har sett på dem.

Hva koster videoannonsering?

Du har full kontroll over det daglige budsjettet ditt, slik at du bare bruker så mye som du er komfortabel med.

Dessuten betaler du bare når noen klikker på videoannonsen din. Hvis seeren hopper over annonsen før det er gått 30 sekunder (eller før den er slutt), trenger du ikke betale et øre.

Hva er annonserangering (Ad Rank) i Google AdWords?

Annonserangering er en verdi som brukes for å avgjøre annonseplasseringen din (hvor på en side annonser blir vist) og hvorvidt annonsene dine skal bli vist i det hele tatt. Annonserangeringen beregnes på grunnlag av budbeløpet ditt, komponentene bak kvalitetspoengene (forventet klikkfrekvens, annonserelevans og opplevelsen av landingssiden) og forventet effekt av utvidelser og andre annonseformater.

Slik forbedrer du annonserangeringen din:

1. Opprett svært spesifikke annonsegrupper

Hver enkelt annonsegruppe i kampanjen din bør fokusere på ett produkt eller én tjeneste, slik at annonsene fremstår som mer relevante for kundene. Sjokoladeelskende kunder er mer tilbøyelige til å klikke på en annonse om sjokoladetrøfler enn en generell annonse om mat. Høy relevans fører vanligvis til annonser med høyere kvalitet, og det å være spesifikk er én måte å bli mer relevant på.

2. Vær nøye med å velge riktige søkeord

Ta med spesifikke søkeord som har direkte sammenheng med det bestemte temaet i annonsegruppen eller på destinasjonssiden. Det er ofte mer effektivt å bruke søkeord som består av to eller tre ord, i stedet for bare ett enkelt ord.

3. Ta med søkeord i annonseteksten

Ta med søkeordene i annonseteksten (helst i annonseoverskriften) for å vise folk at annonsen din er direkte relevant for søket. Når folk ser søkeordene sine i annonseteksten din, tolker de det som at annonsen din sannsynligvis er relevant for det de leter etter.

4. Lag enkle, fristende annonser

Hva skiller ditt produkt eller din tjeneste fra konkurrentene? Uthev disse viktige forskjellene i annonsen din. Tilbyr du gratis frakt? Har du enkelte varer på salg? Sørg for å markedsføre unike egenskaper eller tilbud.

5. Bruk sterkt handlingsfremmende uttrykk

Annonseteksten bør inneholde et tydelig handlingsfremmende uttrykk. Et handlingsfremmende uttrykk oppfordrer brukere til å klikke på annonsen din, og hjelper dem med å forstå hva de kan gjøre når de kommer til destinasjonssiden din. Her er noen eksempler på handlingsfremmende ord: kjøp, selg, bestill, bla gjennom, finn, registrer deg, prøv, få et tilbud.

6. Test flere annonser

Eksperimentér med ulike tilbud og handlingsfremmende uttrykk for å se hva som er mest effektivt for annonseringsmålene dine. Google systemet roterer annonser automatisk innenfor en annonsegruppe og viser annonsene som gir best resultater oftere. Over tid kan du legge merke til at enkelte annonser gir bedre resultater enn andre, noe som viser hvilken annonsetekst som er mest effektiv.

7. Gjennomgå kampanjeresultatene regelmessig

Test og juster kampanjene dine for å oppnå resultatene du ønsker. Gjennomgå annonseresultatene for å finne ut hva som er de beste fremgangsmåtene for å oppnå målene dine. Når du følger med på annonsene over tid, kommer du kanskje til å se endringer i klikkfrekvensen eller konverteringsfrekvensen. Hvis du for eksempel finner ut at kundene ikke reagerer på et bestemt handlingsfremmende uttrykk i annonseteksten, kan du slette annonsen og prøve noe annet. Det handler om å eksperimentere!

Innholdsmarkedsføring (Content marketing)

Innholdsmarkedsføring er en strategi som går ut på å engasjere kunder slik at man bygger langsiktige relasjoner – relasjoner som har en målbar forretningsverdi.

1. Innholdet må ha en verdi

Det at du skriver en artikkel har ikke noen verdi i seg selv. Verdien oppstår først når du lager (eller formidler) innhold som er relevant, interessant og nyttig for din bruker. For å lage slikt innhold må du kjenne kunden din godt nok til at du vet hvilke behov han har for informasjon, veiledning eller for den sakens skyld underholdning, og så må du produsere innhold som søker å møte disse behovene.

2. Du må plassere innholdet der bruker finner det

Dette betyr at du må sørge for at innholdet er tilgjengelig der hvor din (eksisterende eller potensielle) kunde forventer å finne slikt innhold. Google og sosiale medier er eksempler på dette.

3. Innholdet må skape verdi for deg også

Det er flott å lage innhold som er av verdi for bruker, og ofte er dette vurdering nummer én når man skal sette seg ned og lage en sak. Samtidig er jo dette av liten verdi for bedriften selv, om man ikke også sørger for at oppdateringen har en verdi for bedriften også.

Hensikten

Hensikten er å få kunder til å foreta lønnsomme handlinger på sikt. I en content marketing-strategi kan man publisere historier gjennom flere ulike kanaler (papir, digitalt, mobilt, sosiale nettverk etc.). Innholdsmarkedsføring kan gjøres i alle faser i kjøpsprosessen. Innholdsmarkedsføring kan sammenlignes med forretningsmodellen til mediebedrifter/mediehus. Forskjellen er at istedenfor å bruke antall sponset innhold og sponsorer som en suksessfaktor, bruker merkevarer salg som en suksessfaktor.

Coca-Colas «Share a Coke» er et godt eksempel på innholdsmarkedsføring. 

Jeg liker ikke å bruke ordet “kampanje” i forbindelse med “innholdsmarkedsføring”, for Content Marketing er ikke en kampanje med sluttdato. Det er en langsiktig, strategisk markedsføringsform hvor du kontinuerlig gir verdifull og relevant innhold til en klart definert målgruppe.

Coca-Cola sin “Share A Coke” ga alle muligheten til å personalisere favoritt drikken sin. Logoen på alle Coca-Cola-flaskene ble erstattet med 150 av de mest populære fornavn i Norge. Resultatet var (som ønsket) at folk ville kjøpe enda mer Cola. Alle snakket om merkevaren. Coca-Cola gjorde at du følte deg spesiell og viktig. Det er denne personlige touchen som er kjernen i vellykket innholdsmarkedsføring.

Vil du vite mer om hva innholdsmarkedsføring kan gjøre for deg og din bedrift så kontakt oss.

Bannerannonsering

Annonsering i Google Displaynettverk må ikke forveksles med annonsering i søkemotorer, der man gjennom Google AdWords har en tekstannonse i søkeresultatet. Displayannonser er bilde, tekst eller videoer som vises som reklame på andres nettsider som YouTube, nettaviser, apper eller blogger.

Hvis du ikke har erfaring med å lage bildebaserte bannerannonser, eller ønsker å forbedre resultatene du oppnår med bannerannonser, har vi noen tips til hvordan du kan gjøre dette:

Tilpass bildene du bruker

Dra nytte av malene i annonsegalleriet

Eksperimentér med ulike typer bannerannonser og innholdsutforminger

Bruk tekst, bilder og fargevariasjoner effektivt

Generer bannerannonser basert på de eksisterende tekstannonsene dine

 Slik lager du den perfekte bannerannonsen

Med bannerannonser har du mange alternativer. Du bør derfor ta deg tid til å eksperimentere med ulike maler, farger og innhold for å få de beste resultatene. Målet er at annonsen din skal skille seg ut i mengden.

Hvordan lager man en god bannerannonse? Her er de beste tipsene våre for å lage effektive bannerannonser. Vi skal ta for oss noen av disse tipsene og se på noen eksempler.

Ha et klart handlingsfremmende uttrykk på en knapp eller et annet sted

Dette er spesielt viktig i bildebaserte annonser fordi kundene kanskje ikke vet hvilken del av annonsen som er klikkbar. I tilfeller der en annonse glir svært godt inn på et nettsted, er de kanskje ikke en gang klar over at annonsen faktisk er en annonse! Ikke la dem være i villrede. Folk vil også vite hva de kan gjøre hvis de klikker på en annonse: Mer informasjon eller Kjøp nå. Gi dem klar beskjed på forhånd om hva de kan oppnå hvis de klikker på annonsen din.

Oppgi en relevant landingsside

Ta en kikk på siden du kobler til på nettstedet ditt, som kalles landingssiden. Sørg for å legge til en klar oppfordring til handling i annonsen som tar brukerne direkte til landingssiden. Hvis det for eksempel står «Ring oss» i annonseteksten, må du huske å legge til telefonnummeret på landingssiden. Hvis det står «Tidsbegrenset tilbud» i annonsen, må du huske å dirigere folk til denne kampanjen på landingssiden.

Vil du vite mer om bannerannonsering:

Hva er og hvordan fungerer remarketing?

Remarketing eller retargeting som det også kalles, er et mye brukt begrep innen digital markedsføring. Remarketing handler om at du bruker markedsføring mot en målgruppe som har vært i kontakt med din bedrift på en eller annen måte.

De aller, aller fleste besøkende på et nettsted går videre uten å kjøpe noe, eller en ønsket handling. I snitt dreier det seg om drøyt 98% av brukerne. Disse menneskene har åpenbart en interesse av det som selges på siden de har besøkt, til tross for at det ikke ledet til et kjøp eller ønsket handling i denne omgang.

Hva er hensikten?

Hensikten med remarketing er at du som bedrift kan nå personer som faktisk har vært inne og kikket på deres nettside. Det gir deg muligheten til å skreddersy annonser spesifikt mot grupper som har gjort en bestemt handling på nettstedet ditt. Dette gjør at du som bedrift kan skape mer relevante annonser og ikke minst treffe segmenter som vil være interessert i ditt tilbud. Med andre ord; du kan øke konvertingen på ditt nettsted drastisk. Med dette menes det å øke antall personer som besøker nettstedet og gjør et kjøp.

Remarketing strategien skal typisk inneholde følgende elementer:

Plan for budskap og timing rettet mot det enkelte segmentet

Oversikt over brukersegmenter som skal samles i retargeting lister

Valg av kanaler for implemetering

Remarketing krever god planlegging og oppfølging, men selve annonseringen koster lite i forhold til hva den kan gi tilbake. Remarketing kan altså vise seg å bli din mest lønnsomme annonsering.

Kan alle gjøre dette? JA! Det er det som gjør remarketing unikt.

Hva er kvalitetspoeng i AdWords?

Kvalitetspoengene dine er som varsellyset for en bilmotor som viser tilstanden til annonsene og søkeordene dine.

Kvalitetspoengene er ment å skulle gi deg en generell indikasjon på kvaliteten på annonsene dine. Antall kvalitetspoeng, som varierer fra 1 til 10 og rapporteres i kontoen din for hvert av søkeordene dine, representerer den omtrentlige kvaliteten på annonsene og landingssidene de leder til. Tre faktorer avgjør antallet kvalitetspoeng:

Forventet klikkfrekvens

Forventet klikkfrekvens er en søkeordstatus som indikerer hvor sannsynlig det er at annonsene dine blir klikket på når de vises for et bestemt søkeord, uavhengig av annonsenes plassering, utvidelser og andre annonseformater som kan ha innvirkning på annonsenes synlighet.

Annonserelevans

En søkeordstatus som måler hvor nært relatert søkeordet ditt er til annonsene.

Opplevelsen av landingssiden

En måling som brukes i AdWords for å anslå hvor relevant og nyttig landingssiden for nettstedet ditt er for personer som klikker på annonsen din. Landingssider med høyere vurdering er vanligvis bedre organisert og har tekst som er relatert til en persons søkeord.